Czerpanie wiedzy od ekspertów może w znaczny sposób wspomóc budowanie i zarządzanie procesami sprzedaży oraz zwiększyć efektywność działania firmy. Ważne jednak, żeby byli to rzeczywiście eksperci z wieloletnim doświadczeniem. Poszukując firmy zajmującej się doradztwem strategicznym, warto więc wziąć pod uwagę to, jak długo takie przedsiębiorstwo działa w branży. Oczywiście trudno generalizować – wybór usługodawcy, który istnieje na rynku od stosunkowo krótkiego czasu, nie musi w każdej sytuacji oznaczać nieudanej współpracy. Jeśli jednak zależy nam na tym, żeby takie doradztwo realizowane było profesjonalnie i na naprawdę wysokim poziomie, pewniejszym wariantem może być wybór przedsiębiorstwa o ugruntowanej pozycji na rynku (przykładem takiego usługodawcy jest Salents – zespół firmy może pochwalić się ponad 20-letnim doświadczeniem).
Doradztwo strategiczne – na czym polega i dla kogo jest przeznaczone?
Tego typu pomoc ma sprawić, że zoptymalizowane zostaną procesy biznesowe w przedsiębiorstwie. Przedsiębiorcy, ze względu na to, że świetnie, doskonale, na wskroś znają swoją firmę i działają zgodnie ze swoimi przyzwyczajeniami, czasem mają trudność, żeby zwrócić uwagę na szerszą perspektywę; jest to jednak kluczowe, żeby poddać procesy konstruktywnej krytyce. Na doradztwo strategiczne decydują się firmy, które odnotowują satysfakcjonujący wzrost, ale chciałyby wiedzieć, czy wykorzystują swój potencjał w stu procentach. Do działań, podejmowanych przez ekspertów, zajmujących się doradztwem strategicznym, można zaliczyć:
- analizę firmowego środowiska i sprecyzowanie, czy istnieją obszary, które warto usprawnić;
- ustalenie planu dotyczącego sposobu wdrażania zmian zgodnych z firmową strategią;
- zintegrowanie celów podmiotów decyzyjnych oraz celów różnych zespołów, działających w ramach firmy w taki sposób, żeby można było skonstruować plan wspólnych działań;
- walkę z barierami, które utrudniają komunikację oraz dzielenie się wiedzą;
- sprawdzanie efektów.
Doradztwo strategiczne może być niezwykle cenne wszędzie tam, gdzie występuje podział firmy na niezależne od siebie działy.. Takie jednostki biznesowe często koncentrują się na efektach, odnoszonych przez własny dział. Nierzadko zagrożeniem jest nie tyle brak współpracy, co konkurowanie między sobą poszczególnych jednostek. Dzięki doradztwu strategicznemu, da się zoptymalizować zarządzanie firmą również na tym polu.
Co oprócz doradztwa strategicznego?
Usługodawcy oferują bardzo kompleksowe podejście do optymalizacji działań przedsiębiorstwa i pomagają klientom:
- przeprowadzając mapowanie procesów biznesowych
Mapowanie ma służyć zwiększeniu efektywności przez wykrycie i usuwanie tzw. wąskich gardeł. Mapowanie może dotyczyć procesów sprzedaży, produkcyjnych, e-commerce, logistycznych i magazynowych, procesów zamówień i reklamacji.
- zwiększając efektywność biznesową sprzedaży;
Żeby było to możliwe, przeprowadza się takie działania, jak audyt, consulting przy wdrożeniu CRM, coaching i monitoring sprzedażowy.
- aranżując i optymalizując struktury finansowania przedsiębiorstwa
Usługodawca pomaga w pozyskaniu takich produktów, jak np. kredyt krótkoterminowy, długoterminowy, leasing, faktoring, emisja obligacji, a później doradza, jak wykorzystać je w optymalny dla klienta sposób.
- doradzając w zakresie wspierania obszaru HR
Takie działania obejmują szereg kroków, od diagnozy funkcjonowania organizacji, aż po analizę kultury organizacyjne. Wykorzystuje się przy tym nowoczesne narzędzia badawcze oraz sprawdzoną metodykę.
KOMENTARZE